TSUNAMI EDF

 

Efter et stykke   tid at have haft vores formand Bjarne på nakken, er jeg krøbet   til korset (eller rettere PC'en), for at berette om et af vinterens byggeprojekter.

- af Finn Jørgensen

Hvorfor bygge en Tsunami?

Projektet   startede med at jeg havde bladret i nogle gamle Modelflyvenyt-blade. Her faldt   jeg for en lille Hawk med ducted fan, som en gut fra Viborg engang havde bygget   og fløjet. Det så spændende ud, så jeg gik så   småt i gang med at forske lidt i, hvordan sådan en kunne bygges   (for man bygger vel sine fly selv, gør man ikke!?) og ikke mindst, hvad   det ville komme til at koste. Det viste sig, ikke overraskende, at sådan   en ville blive DYR, så da sådan en jo heller ikke engang lyder som   en rigtig jet, begyndte jeg at se mig om efter noget andet.

En dag på arbejdet nævnte jeg det for Henk (en arbejds- og klubkammerat)   og han foreslog straks, en "Tsunami" som er en EDF-jet (Electric Ducted   Fan), som han havde   set på nettet. Jeg syntes ikke lige umiddelbart, at det lød særligt   spændende med sådan en "el-dims", men da jeg så   den på nettet, syntes jeg den så ret sej ud, så jeg var ret   hurtigt sporet ind på, at vi begge skulle bygge sådan en.

En anden tillokkende omstændighed ved Tsunami'en er anskaffelsesprisen.   Normalt kan sådan en EDF være næsten lige så dyr at   bygge som en DF-jet, idet de, for at have tilstrækkelig motorkraft, som   regel udstyres med dyre børsteløse motorer og ditto fartregulatorer.   Tsunami'en derimod, er "kun" motoriseret af en (god) børstemotor,   som ud over at koste under det halve af en børsteløs motor, kun   kræver en almindelig fartregulator, som jeg havde liggende i forvejen.   Designeren påstår at den flyver godt, men det skal vise sig, om   den bare vil flyve som en tung svæveflyver med hjælpemotor, eller   om den vil have et tilfredsstillende kraftoverskud.

Detaljer om flyet

Flyet er et bidrag til en byggekonkurrence på "E-zone/RC   Groups". Den er designet af en amerikaner, som har lagt både   billeder, en meget komplet tegning med byggebeskrivelse ud på E-zone til   fri afbenyttelse.

  Der er med andre ord tale om at den skal bygges helt fra bunden, hvilket efter   min mening er det sjoveste.

Data:

      Graupner speed 480 BB race
      WeMoTec mini 480 fan-enhed
      8 x CP1300 celler (eller rettere RC-2/3 SC 1200)
      3 x JP/GWS/Supertec Naro HP BB micro servo (9 gr./stk.)
      Fartregulator - Jamara Digi 22A
      Modtager - Schultze Alpha 835s
      Vægt - 700gr. (200gr. for selve flyet)

 

Lidt om byggeriet

Flyet   er bygget op af LET balsa og 0,4mm krydsfiner og beklædt med Easycoat,   som er en let version af Oracover. Der skal i det hele taget tænkes en   del på vægten under byggeriet, idet der ikke vægtmæssigt   er råd til at bare at forstærke den hist og pist. Vingen er en almindelig   skumvinge, som er beklædt med 0,8mm balsa. Næsen er lavet af EPP-skum   og canopy'et er 2 lag glasfiber/epoxy som jeg har støbt direkte på   en styropor-klods, som jeg efterfølgende har hulet ud. Jeg grublede lidt   over hvordan jeg skulle fastgøre canopy'et, idet jeg ikke helt havde   fidus til designerens forslag, som bare er en "stram pasning". Det   endte med at jeg lavede en simpel løsning, hvor canopy'et vha. to "flapper"   i forenden hægtes fast, hvorefter canopy'ets bagende klemmes let sammen,   så det kan sænkes ned i kroppen og hægtes fast.

   Alle tre servoer (to i hovedplanet til krængeror og en i halefinnen til   haleplanet) er helt indbygget/nedsænket i flyet, så kun servoarme,   rorhorn og trækstænger er synlige.

Som det også kan ses af billederne, så har jeg bygget en rampe,   idet det nok vil være nødvendigt at "bungee-starte" flyet.   Det foregår med trækkrog og gummitov næsten som med svævefly,   blot med den forskel, at flyet i dette tilfælde styres af rampen så   det kan opnå en fart, hvor vingerne bærer og rorfladerne kan bruges   uden at stalle.

 

Flyvning

Desværre har vejret og tiden ikke passet sammen endnu, så flyet   har ikke fløjet endnu. Men når jeg har fået lidt erfaringer   med den, skal jeg skrive et par ord om Tsunamiens flyveegenskaber.

Hvis du skulle have lyst til at vide mere om byggeprocessen, så kig forbi   E-zone. Der findes 2 forskellige tråde omkring Tsunamien:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=90687   - Dette er designerens egen tråd

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=146181   - En amerikaner har også bygget Tsunamien, og lavet en tråd om hans   erfaringer.

Alle Fotos: Finn Jørgensen

- lagt på www.nuserne.dk 2004

Forside | Sitemap | Kontakt | Login | umbraco cms skin by Liebling