Hjørring Modelflyveklub
Vi har vel alle på et eller andet tidspunkt i livet
været fascineret af fuglene og deres evne til at kunne bevæge sig
frit gennem luften, den fascination må være drivkraften bag
nedenstående.
Ønsket om
at kunne flyve må have været stor hos de gamle grækere for et af
deres sagn fortæller at Ikaros
prøvede -
dog uden den helt store succes. Der skulle gå mange år før
Ellehammer og brødrene Wright fik
lidt mere
styr på tingene, under alle omstændigheder fik de noget op i
luften, som man med lidt god vilje
kan kalde
flyvning
Hjørring Modelflyveklub.
Den første
modelflyveklub i Hjørring blev oprettet af følgende:
Torsten
Schmidt, Hjørring
Bent
Jensen, Lørslev
Hans Jørgen
Simonsen, Hjørring
Torkild
Balslev, Hjørring
Børge
Martensen, Hjørring
Den
stiftende generalforsamling blev afholdt i april 1946, hvem der
blev valgt til bestyrelsen kan jeg ikke huske men Torsten Schmidt
blev formand. Torsten havde søgt ind til flyvevåbnet, så det var
kun kort tid
han blev
som formand. Han kom til Karup og blev pilot på flyvevåbnets F 84
Thunderjet, Torsten kom aldrig
tilbage til
Hjørring Modelflyveklub. Kort tid efter kontrakten med flyvevåbnet
udløb rejste han tilbage til
USA og
giftede sig med en amerikansk pige.
Torkild
Balslev mistede livet ved en tragisk flyveulykke på Thisted
Flyveplads 3. oktober 1986.
Vokseværk
Klubben
blev hurtig stor, og der blev snart stillet krav
om et klublokale hvor der var mulighed for at bygge og opbevare
modeller. Det var tiden før det var almindeligt at unge havde eget
værelse med radio, fjernsyn og computer. Næh venner, ville man
bygge modelfly måtte man bruge spisebordet, og det hørte til
sjældenhederne at det var populært.
Altså, ud
at finde et brugbart lokale. Det fik vi hos den lokale "Bussemand",
han ejede i øvrigt den eneste
bybus i
Hjørring på det tidspunkt. Hos ham lejede vi et kælderlokale. Det
var et dejligt lyst og tørt rum, og
som tillæg
havde vi musik til arbejdet idet "bussemanden" og hans ægteviede
havde to små piger som sang
for os fra
øverste trappetrin på første sal. De klare lyse stemmer sang på
smukkeste vis "London Dairy Air".
På trods af
at vore lommepenge var små betalte vi somme tider pigerne for at
give et nummer. Trappen var flisebelagt beton og
gav den helt rigtige akustik. Pigerne kunne nemt have klaret sig i
X Faktor.
Lokalet
beholdt vi i et par år, så var det blevet for småt, Antallet af
medlemmer voksede med rekordfart, så vi måtte ud at lede efter er
nyt og mere rummeligt. Vi fandt et lokale på Østerbro som var 3-4
gange så stort som kælderen på Aalborgvej, der mente vi at kunne
klare os med et stykke tid.
Tiden før klubben blev stiftet
Før der
blev dannet en klub var vi nogle stykker, som i begyndelse af 1941
rodede lidt med modelfly uden
det helt
store held. På det tidspunkt manglede vi alt, materiale som balsa
er jo en vigtig bestanddel af et
modelfly og
var umuligt at skaffe, så vi var henvist til gamle cigarkasser og
lister som vi fik fremstillet hos en lokal tømmermester. Vi fik da
bygget noget, men flyve kunne det ikke, det var fiasko hele vejen
igennem.
De
skuffelser kunne da nemt have taget modet fra de fleste - men ikke
os.
Det vi
savnede var litteratur om modelflyvning, og det var åbenbart ikke
kommet på mode hos de stedlige
bladhandlere, men en dag dukkede det op vort udmærkede
bibliotek. Et lille undseeligt hefte i en lige så
undseelig
størrelse nemlig A-5, for dem, som ikke kender denne betegnelse er
formatet 21xl4,8 cm.
Selv om det
havde meget lidt med modelflyvning at gøre kunne vi da bruge lidt
af indholdet, nemlig de
annoncer,
som fortalte os hvor vi kunne få mange af de materialer som vi ikke
anede eksisterede.
Det var
firma, som vi havde glæde af i mange år var, Dansk Modelflyve
Industri, Brogade 6, Odense. Jeg er helt stolt af mig selv, tænk at
jeg kan huske det efter 50 år og så efter at have levet i en tåge
af balsastøv,
Danalim og
dope, og så det der var farligere nemlig Epoxy, som senere blev
fast klæbemiddel i modelfly.
Foruden
lister, krydsfiner og beklædningsmateriale solgte firmaet også
byggesæt til den tids mest populære
modelsvævefly. Da vi først fik fat på nogle af dem, lærte vi
alt om byggeteknik og materialer, og så kunne
vi få dem
til at flyve, og det bedste af det hele, få dem ned igen i eet
stykke.
Med
svævefly fløj vi ude på dyrskuepladsen på Frederikshavnsvej, på
arealet mellem Frederikshavnsvej og Albert Gingesvej, og ellers
tilfældige græsarealer.
Vi var
blevet rigtige modelflyvere.
1950 - 1960
Langt den
overvejende del af medlemmerne var på dette tidspunkt bidt af
linestyring, det var blevet utroligt
populært,
hurtigt og nemt at bygge og flyvepladsen man skulle bruge krævede
jo kun ca. 40x40 meter så
kunne banen
kridtes op. Vi fandt en lille lysning i Bagterp Plantage vi kunne
bruge midlertidig. Senere tog vi en af plænerne i Folkeparken i
brug, uden af få naboerne eller kommunens accept. Det var det helt
ideelle
sted men
det gik kun i et par år, så begyndte klagerne at komme. Larmen fra
de små hidsige motorer blev
for meget
for nogle af de nærmeste naboer i Svanelundskvarteret.
Torkild
Balslev havde på en eller anden måde skaffet sig en jetmotor. Hvis
motorstøjen fra de almindelige
små motorer
virkede generende, så var støjen fra sådan et jetrør uudholdelig.
Jeg mener at eksperimentet
med dette
nymodens djævelskab kun blev foretaget den ene gang, det gik i
øvrigt ild i luftfartøjet under
flyvningen.
Jeg var ikke selv vidne til denne episode idet jeg var indkaldt til
hangarfejning på Flyvestation
Karup hvor
jeg en dag løb ind i en af klubbens stiftere Torsten Schmidt. Mødet
med Torsten var noget af
en
overraskelse for os begge. Jeg var en søndag ude og kigge lidt på
området og var kommet ind på en
del af den
militære matrikel hvor jeg under ingen omstændigheder måtte befinde
mig. Jeg blev samlet op
af
militærpolitiet og kørt hen til vagthavende, - og hvem sad der i
løjtnantsuniform og så bister ud indtil
han så mig
- Torsten. Han fik viftet de to politifolk ud men en forklaring om
at det var helt i orden. Men
det var
bestemt ikke i orden. Selv om vi var venner fik jeg på
bramfrit dansk forklaret at man under
ingen
omstændigheder måtte have fotografiapparat med ind i området,
og at hvis obersten fik nys om det ville
det koste
mig 10 dage i "hullet". - føj for den lede.
Selv efter
dette møgfald fik jeg lov til at fotografere en F-84 både forfra,
bagfra og ned i cockpittet Jeg
tror ikke
russerne ville havde givet noget for de billeder, hvis de vil kan
de i dag få en kopi meget billigt.
Finale
Tilbage til
modelflyvning og den famøse jetmotor, som Torkild havde
introdeduceret i klubben, den kom
så vidt jeg
husker ikke i brug mere, Jetrøret blev i øvrigt forbudt i Danmark.
Vi var nogle stykker af de
gamle der
havde været med fra klubbens start, som i 53-55 af forskellige
grunde, bl.a .militærtjeneste,
og så var
der også kommet skønne kvinder ind i billedet, så vi havde nok
holdt lidt lav profil i et par år.
Da jeg blev
lukket ud af militæret var klubbens lokale rømmet og inventaret
blevet fjernet, det var blevet
hensat i en
kælder i Højene ikke som klublokale men bare hensat. Set fra min
synsvinkel eksisterede klubben ikke mere. Klubben var ikke ved en
generalforsamling blevet opløst, den eksisterede på
papiret
endnu, men
aktiviteterne var på stand bay. Alle medlemmerne var borte undtaget
mig. Jeg kendte de fleste
men ingen
havde tilsyneladende lyst til at komme i gang igen. I 1955-56 var
amerikanerne så småt begyndt at flyve med radiostyrede modelfly og
den første af disse radioer var landet i Danmark med en pilot fra
SAS,
Jensen hed
han så vidt jeg husker, -pris dengang kr. 10.000 i almindelig dansk
valuta. De fleste af os, som
havde
arbejde tjente et sted mellem 250 og 500 om
måneden. Så en gang hurtig hovedregning kunne få
enhver til
at glemme alt om den gren af modelflyvning. Teknikken i den radio
rakte kun til et sideror altså
bang -
bang. Nul højderor. Næsten samme teknik som Moses brugte da han
stod ved det Røde Hav.
Jeg
besluttede at gifte mig med Jytte og glemme alt om radiostyrede
modelfly. Ind imellem byggede jeg
alligevel
men det blev kun til krigsskibe, i de følgende år nogle
stykker.
Lidt
uventet fik vi også et par børn, og hvis nogen kan huske det så
tager de også lidt tid at give dem en
ordentlig
opdragelse, så man kan være bekendt at sende dem ud blandt andre
mennesker.
Den
begivenhed satte mine modelflyvetanker godt tilbage, men de lurede
stadig lidt i baggrunden.
Den nye Modelflyveklub
Om den nye
klub blev startet på ruinerne af den gamle tror jeg ikke, man
vidste vel knap nok at den havde
eksisteret.
Men en gruppe af flyvergale havde i 1972 beslutte sammen nogle
ligestillede at etablere en ny
klub, som
skulle have navnet Hjørring Modelflyveklub. Jeg besøgte dem ind
imellem på Ths, Morildsvej,
men det
blev aldrig til nogen dialog, men det kom senere.
Engang i
begyndelse af halvfjerdserne rendte jeg ind i et par skræntflyvere
fra det store prøjserland lidt
længere
sydpå, efter at have sludret lidt med dem var mine dage som eks
modelflyvere talte. Der gik ikke
mange dage
før jeg havde bestilt et byggesæt af Graupner. Jeg fik også et
katalog med radioer fra Futaba
der kunne
få tænderne til at løbe i vand. Jeg var ikke ivrig for at komme i
gang, jeg var nærmest besat,
fingrene
kløede efter at lette låget på byggesættet. Da jeg endelig kom i
gang opdagede jeg hurtigt at det
var en helt
anden måde at bygge og tænke på en det jeg havde beskæftiget mig
med tidligere, og at det hen af vejen nok ville være klogt at
henvende sig til folk, der havde prøvet det før, særlig med hensyn
til
de nye
beklædningsmaterialer og radioudstyr. Det blev så optakten til mit
møde med de nye venner i
Hjørring
Modelflyveklub anno 1972 - og med mig havde jeg en del spørgsmål og
min "Amigo".
Der kunne
naturligvis fortælles meget mere om de enkelte medlemmer og
aktiviteterne i den første klub,
men et sted
skal det jo stoppe og det må blive her, og så lade andre fortsætte
med at fortælle om de
sidste 25
år i den nye
klub.
Børge Martensen